Åhus Bryggeri & Klackabacken Bryggeri

Åhus Bryggeri och Klackabackens Bryggeri slår ihop påsarna!

Under det tidiga 2010-talet framträdde en fenomenal tillväxt inom bryggeriindustrin i Sverige, vilken senare kallades för ”bryggeriboomen”. Antalet bryggerier flerdubblades på kort tid, och Klackabackens Bryggeri, etablerat 2012, var en tidig deltagare i den dryckesrevolution som sedan dess har präglat landet. Åhus Bryggeri återuppstod år 2018 och har stadigt vunnit mark genom sin synliga närvaro på marknaden och sina framgångsrika restauranger.

Under nästan ett decennium jäste (haha) branschen, men under de senaste åren har den mognat och utvecklats i en mer vuxen riktning. Pandemier, krig och en föränderlig monopolmarknad har medfört stora utmaningar, men de har också skapat möjligheter i en ständigt föränderlig värld.

Bryggeribranschen är välkända för förmåga till innovation och har alltid haft en strävan att förändra och förbättra. När företrädare för Åhus Bryggeri och Klackabackens bryggeri satte sig tillsammans och övervägde de synergier som skulle kunna uppstå genom ett fördjupat samarbete, frågade de sig varför detta inte redan hade skett! I respektive portföljer finns flera starka varumärken, vilket inte bara öppnar möjligheter för utveckling av nya produkter, utan även för förfining av de befintliga. De båda teamen har en mångfald av erfarenheter och kompetenser som kompletterar varandra på ett utmärkt sätt, vilket möjliggör ett effektivt kunskapsutbyte.

Därför inleds nu år 2024 en ny era där de båda bryggerierna gemensamt strävar efter utveckling, innovation och tillväxt för att fortsätta arbeta mot ett gemensamma mål: att göra Kristianstad, Skåne och Sverige till självklara destinationer för mat och dryck där de båda företagen och varumärkena spelar en avgörande roll!